Superstitiile la romani.


Am văzut acum o perioadă de timp, un reportaj pe un post de televiziuane, din care reieşea faptul că peste  60% din români sunt superstiţioşi. Mulţi cred în cifra 13, mulţi cred în pisica neagră, iar şi mai mulţi cred că soarele se învârte în jurul pământului (asta nu ţine de superstiţie), plus multe alte exemple.

Dar de unde a început chestia asta cu superstiţiile ? De când datează acest lucru şi ce anume îi determină pe oameni să fie atât de superstiţioşi. Mulţi cred că, cifra 13 le aduce ghinion. Mi se pare o absurditate. S-a dovedit ştiinţific acest lucru ? S-au făcut demonstraţii cu privire la aşa ceva ? Nu, deci nu are logică.

Când este vorba despre pisica neagră, încerc să înţeleg, deoarece are legătură cu trecutul şi cu semnificaţia pisicii negre, iar acest lucru s-a implementat în mintea populaţiei, deşi nu este dovedit ştiinţific nici acest lucru. Totuşi multă lume continuă să creadă că dacă vede o pisică neagră, sau îi trece prin cale înseamnă că va avea ghinion tot restul zilei.

Ceea ce nu mai înţeleg este chestia cu spartul oglinzii. Se spune că dacă spargi o, oglina, ai 7 ani de ghinion. Asta de unde se trage ? Că nu am mai auzit pe nicăieri acest lucru. Ce semnificaţie are oglinda ? Iar dacă o spargi, de ce ai ghinion ? De ce, dacă ai călcat într-un rahat de câine, ai noroc, eu aş zice că ai ghinion.

Iar despre faptul că unii români cred că soarele se învârte în jurul pământului, nu mai ştiu ce să spun. Asta ţine de cultură generală a fiecărui om. Ciudat este faptul că multe persoane care au dat acest răspuns, au o vârstă destul de înaintată. De ce lumea din ziua de astăzi spune numai prostii şi crede atât de mult în superstiţii ?

Mulţi cred că dacă ai noroc, ai totul. Ei bine, nu este aşa. Norocul şi-l face fiecare om cu mâna lui. El nu pică din cer şi te umple de “noroc”. Cum este şi vorba aia : Prost să fii, noroc să ai.

14 comments

  1. Am scris şi eu un post, nu cu mult timp în urmă, de 13 şi parcă şi pisica neagra.
    Da’… nu înţeleg… aş putea zice că 13 e numărul meu preferat şi pisica neagră îmi place cel mai mult : x.
    Eh… anyways, asta e…

  2. Cred ca superstitiile au aparut din “nevoia” de a (nu) crede in ceva. Ceva de genul…daca nu ai ocupatie, iti gasest sa crezi in superstitii.

  3. @nextbulady, pai da, iti plac aceste lucruri, dar banuiesc ca nu esti superstitioasa in legatura cu ele ? Nu ?

    @carmen_rx, nu neaparat daca crezi sau nu crezi in ceva anume, inseamna ca trebuie sa crezi si in superstitii. Dar observ ca aceste supersitii sunt in mintea omenilor de mult timp.

  4. Astea-s de pe cand nu existau legi scrise. Oamenii se mai si plicitsesc. Ce fac ei atunci? Inventeaza chestii. Bau-Bau, Ieti, Mos Craciun si alte alea, sunt tot roade ale unor imaginatii super-bogate.

  5. Cu mult timp in urma, cand sarea de bucatarie era mai scumpa decat piperul, iar piperul era mai scump decat aurul: – “Daca versi sarea e de rau!”….si a ramas asa.
    Si multe altele, isi au ele radacinile in ceva.
    Insa in privinta soarelui….no comment. Fiecare cum a invatat in mahalaua lui.

  6. ai uitat sa aduci in discutie horoscopul sau celebrele vorbe din popor “bate-n lemn sau doamne fereste” si daca nu ma insel si botezul este o superstitie. Tin minte ca acum 2 ani parca aparuse intr-un manual de religie o treaba ce zicea ca daca nu iti faci cruce cand treci pe langa biserica te va calca masina :)) aia a fost cea mai tare . bine ca normal ar fi sa ne intristam cand vedem chestii deastea dar eu am trecut peste faza aia, acum doar ma minunez si amuz cand vad atatia oameni cu frici.

  7. @derscanu, pai fiecare cum a invatat. Dar asta tine de cultura generala a fiecarui om. Este rusinos sa nu stii.

    @adriank, am auzit si eu de faza din cartile de religie. E pur si simplu amuzanta. Si banuiesc ca sunt multi care pur si simplu au crezut ceea ce scrie acolo. Sunt fel si fel de oameni.

  8. totul tine de o credinta si modul in care omul tinda sa isi umple viata cu nonsensuri pentru a aduce un pic de echilibru, o fi bullshit, dar functioneaza pentru cei slabi de minte…

  9. Hmm nu cred in superstitii mi se par niste prostii😉 Sunt idei bagate aiurea in mintea omului de obicei mai fricos…

  10. eu nu am nici o superstitie, Am luat la 10 in generala la lucrarile pe care le dadea profa in ziua Marti 13, m-am intors din drum de nenumarate ori, iar cu pisica neagra cea mai mare prostie… am auzit ca sunt ritualuri de a scapa de ghinion mi se par hazlii!

  11. pai toate astea sunt ciudate,mai ciudat este faptul ca oamenii din generatiile de acum continua sa creada in ele. Eu am auzit ca aceste superstitii au aparut cand nu exista Biblia si frica de Dumnezeu si pentru ca oamenii sa se teama de ceva,s-au inventat aceste superstitii. Aiurea..dar cam asa cred ca stau lucrurile acum.

  12. @emmann, din pacate sunt mult cei slabi de minte.

    @Roxana, nici eu nu cred, dar ma minunez de ce e in jurul meu in fiecare zi. Mereu observ cate ceva iesit din comun.

    @Pato Basil, cei care practica aceste ritualuri sunt cei care cred intr-un final ca eu scapat de ghinion, ca intr-un final sa se intample ceva si sa creada din nou.

    @jesy, dar acum exista Bilblia, si exista multe alte lucruri in care poti crede. Nu mai este momentul sa credem in superstitii. A trecut acea perioada. Suntem pe primul loc in UE cand este vorba despre superstitii si printre ultimii cand vine vorba de cultura generala, daca nu chiar ultimii.

Leave a Reply

